Tofán Róbert: „A felelősségi köröm egyre csak nőtt az évek során”

Legújabb interjúsorozatunkban olyan kollégák karrierútját mutatjuk be, akik a vállalat alapítása óta nálunk dolgoznak.

Tofán Róbert 2005-ben már több mint 10 év IT területen szerzett munkatapasztalattal érkezett a vállalatcsoporthoz. Azóta volt belső IT szaktanácsadó, dolgozott architectként a legkülönbözőbb feladatkörökben, felelős volt a legnagyobb ügyfeleink informatikai rendszerének a technológiai fejlesztéséért és üzemeltetéséért. Mindezt végig töretlen lelkesedéssel és kiváló szakmaisággal. Tofán Róberttel karrierútjáról beszélgettünk.

Ha visszaemlékszel a kezdeti évekre a vállalatnál, hogyan indult a karriered nálunk?

Egészen régre kell visszamenjünk, még az ITSH megalapítása előtt, 2005-ben kerültem a vállalatcsoporthoz egy nagyon fontos ügyfél miatt. Fél év után átvettem ennek az ügyfélnek dolgozó csapat vezetését, és amíg a szerződés tartott, én voltam a szakmai kapcsolattartó az ügyfél és a vállalat között. Majd 2008-ban kerültem át az Internal IT csapatba, ahol IT szaktanácsadóként és architectként dolgoztam. Tulajdonképpen én voltam a vállalatnál az egyik első belső IT SDM.

Innen először belső, majd nemzetközi ügyfeleket jelentő Architect csapatba vezetett az utad.  Milyen feladatköreid voltak?

2012-ben kerültem át az Architect csapatba, és 2013-tól már kizárólag nemzetközi projektben vettem részt. Ekkori időszak egyik legnagyobb projektje a GWS (Global Workplace Services) migráció volt, ahol az Internal IT-s kollégákkal együtt terveztük meg a szükséges folyamatokat a lokális implementáláshoz. 2013-14-ben jött az újabb váltás: egy, az energiaszektorból érkező ügyfelünknek kezdtem el dolgozni, Lead Architectként egy üzleti régió megtervezéséért voltam felelős, és egy nemzetközi kollégákból álló csapatot vezettem. Ezután 2014-ben átmentem PQIT Portfolio Innovation and Architechture csapatába, és Enterprise Architectként részt vettem többet között az Open Telekom Cloud tervezésének első fázisában is.

Már ebből is látszik, mennyire változatos karrierutat jártál be, de az igazi változás számodra 2017-ben érkezett el.

Igen, 2017 második negyedévétől pontosabban, ugyanis ekkortól egészen 2020 első negyedévéig voltam egy ügyfelünk Account Chief Technology Officerje (CTO). Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy az ügyfél CIO-ival (Chief Information Officer) voltam napi kapcsolatban, illetve én vezettem a technikai oldalról a transzformációkat és a különböző migrációkat is.

Most milyen pozíciód van?

Jelenleg az Automotive területen vagyok, és két ügyfélnek is dolgozom, mint Enterprise Architect. Ebben a feladatkörben szakmai tanácsokkal látom el az ügyfeleket, részt veszek különböző fejlesztési projektekben, valamint segítem az accountok munkáját az ügyféllel való megfelelő kommunikációban. Ezenfelül benne vagyok egy új üzlet solution csapatában, ahol különböző technikai feladataim vannak.

Elég sok oldalát bejártad az architect szakmának.  Hogyan foglalnád össze, mit csinál egy architect?

Jól látod, valóban rengeteg féle feladata van egy architectnek. Én, mint Enterprise Architect már kevésbé a technológiákkal foglalkozom, hanem inkább a különböző rendszerek közötti kapcsolódási pontokat keresem. Mondhatnánk úgy is, hogy az a feladatom, hogy a szerteágazó üzleti igényeket lefordítsam az informatika nyelvére: azaz, hogy hogyan lehet az ügyfelek elvárásait a legegyszerűbben és a leghatékonyabban megoldani különböző informatikai megoldásokkal úgy, hogy azok illeszkedjen a már meglévő környezethez. De persze, nemcsak tervezünk, hanem projekteket viszünk és implementálunk is. Tulajdonképpen végigkövetjük az egész folyamatot.

Ha végigtekintesz a karrierutadon a vállalatnál, hogyan változott meg a feladatköröd az évek során?

A céghez való kerüléskor nem karrierem elején jártam, már akkor rendelkeztem több mint 10 év szakmai tapasztalattal, így a felelősségi köröm is nagy volt, ez igazából azóta csak több és nagyobb lett. Míg kezdetben pár száz felhasználóról beszélhettünk, addig az évek során ez százezerre, majd háromszázezernél is több felhasználóra emelkedett, és ezzel párhuzamosan a felelősségem alá tartozó rendszerek száma és bonyolultsága is nőtt. Egyszerű példaként, ha a mostani egyik ügyfelemnek csak a levelezését futtató környezetét nézem, az nagyobb, mint az egyik előző ügyfelem szervereinek a száma összesen.

Már több mint 15 éve a vállalatcsoportnál dolgozol. Mi motivál téged a maradásra?

Szerencsésnek mondhatom magamat, mert mindig iszonyatosan jó csapatban dolgoztam. Számomra kevésbé fontos az, hogy mit csinálok, és sokkal értékesebb az, hogy kivel és milyen körülmények között teszem azt. Szerintem az sem lehet véletlen, hogy a vállalatnál a legrégebb óta dolgozó kollégák zöme Architect. Amíg a feladat tetszik és kihívást jelent, és márpedig úgy néz ki, hogy ez a jövőben is így marad, addig mindenképpen a DT-ITS csapatát fogom erősíteni.