Bajdor Csaba: “Lelkem mélyén vállalkozó maradtam”

Legújabb interjúsorozatunkban olyan kollégák karrierútját mutatjuk be, akik a vállalat alapítása óta nálunk dolgoznak.

Bajdor Csaba karrierútja tipikus példája annak, hogyan lehet elkötelezettséggel, motivációval és az új területek felé való folytonos nyíltsággal nemzetközi karriert építeni. Csaba is a cég alapítása óta nálunk dolgozik, felelt a debreceni egyetemi kapcsolatokért, volt a debreceni telephely HR vezetője, majd a ügyvezető igazgató Business Operation Managere, jelenleg pedig nemzetközi HR-es pozícióban dolgozik. Csabával karrierútjáról beszélgettünk.

Menjünk vissza egészen az egyetemi évekig. Hogyan indult a karriered az egyetem elvégzése után? Egyértelmű volt, hogy multinál szeretnél dolgozni?
Közel sem volt egyértelmű. Az egyetemi évek után kisvállalkozó voltam, egy budapesti internetes teaházat alapítottam és vezettem 5 éven keresztül. A „Kicsi a Világ teaház” bezárása után a Mindentudás Egyeteméhez kerültem, ami a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Telekom koprodukciója volt. Ott azért voltam felelős, hogy hétről-hétre összeálljon egy programsorozat, melynek az előadásait aztán a TV-ben leadták.

A Mindentudás Egyeteme megszűnése után 2006 őszén megkerestek, hogy lenne egy pozíció, ahol az egyetemi kapcsolatokat kellene igazgatni. Fő feladatom az volt, hogy elősegítsem minél több fiatal céghez való felvételét az egyetemi kapcsolatokon keresztül.

Milyen volt a kezdeti ITSH-nál az egyetemi kapcsolatokért felelni?
Izgalmas, de nagyon változatos. 1-2 hónapon belül ugyanis kiderült, hogy igazából nem is a budapesti egyetemi kapcsolatokért kell felelnem, hanem Debreceni Egyetemmel kell kidolgozni egy együttműködést. Mivel eredetileg Debrecenből származom, így ezt még inkább közelebb éreztem magamhoz. Nem meglepő, hogy nagyon beleszerettem ebbe a munkakörbe, mert egyrészről vissza tudtam menni a szülővárosomba, másrészről én voltam a felelős azért, hogy kiépüljön egy intenzív képzési program a helyi egyetem tanáraival együttműködésében.

Az egyetemi kapcsolatok után a debreceni Head of HR lettél.
Igen, egy év elteltével megüresedett a Head of HR pozíció Debrecenben, amit megpályáztam és megnyertem. Az első 3 évben közel 1000 ember felvételéig vezettem a debreceni HR folyamatok kiépítését. Ez is egy izgalmas időszak volt a karrierem során, de óriási segítséget nyújtott, hogy volt egy nagyon erős budapesti központ – köszönhetően az akkori HR igazgatónak és csapatának- így nekünk a debreceni emberek felvételére, a képzési programjaink kiépítésére és a központi HR folyamatok bevezetésére kellett fókuszálnunk.

Debrecen után újra visszatértél Budapestre.
Ennek a lokációváltásnak főképp személyes okai voltak. De karrierem szempontjából is új területre eveztem. 2010 júliusától projektmenedzserként két fő feladatkörrel bírtam: egy Stratégiai Office-t kellett felállítanunk (ez hasonló volt a mai Transformation Office-hoz), és egy tudásmegosztó alkalmazást (Expert Fórum) kellett kiépítenem a vállalatom belül. Ez az időszak szuper élmény volt, főként azért, mert nagyon sokat tanultam a vállalati projektmenedzsmentről, részt vettem PMI tréningeken, és megismerkedtem a LEAN és a Six Sigma alapjaival is.

Ez is hozzásegített ahhoz, hogy ezután megpályázzam az akkori ügyvezető igazgató mellett megüresedett Business Operation Manager pozíciót. Kezdésem után szinte rögtön ügyvezetőváltás történt, de az új ügyvezető projektjeit három és fél évig koordináltam, gyakorlatilag a „MD” jobbkeze voltam. Rálátni egy akkor kb. 3500 fős cégnek a működésére sok tapasztalatot adott.

Lokális pozíciók után nemzetközi vizekre eveztél.
Valóban. Három és fél év után azt éreztem, ideje újra váltani. Így kerültem egy HR BP pozícióba, ahol a PoP országoknak voltam HR Business Partnere. Itt a központi HR-nek Recruiting and Employer Reputation területért felelős pénzügyi és riporting vezetője voltam. Ma Product Owner vagyok, a Headquarter HR adattárházának (SAP BW/HRSPOT) fejlesztéséért felelős squadban dolgozom. Szerencsére egy nagyon ügyes csapatom van, többnyire német fejlesztőkkel, architektekkel – mind kiváló szakember. Igaz, vállalatunk komplexitásával sokszor meggyűlik a bajunk, de igyekszünk mindig határidőre leszállítani a feladatainkat. Sőt magamat is fejlesztem, hiszen ebben a pozícióban is új készségeket sajátíthatok el, amik a DevOps Engineerhez és a Solutions Designerhez állnak legközelebb.

Elég változatos, de folyamatosan felfelé ívelő karrierutat jártál be. Mi segített abban, hogy mindig előre tudj lépni?
Őszintén megvallva, én még most is úgy érzem, hogy egy kisvállalkozó vagyok, aki egy belső piacra dolgozik. Itt kell megtalálnom a stakeholdereimet és az ügyfeleimet, akik a szolgáltatást, amit nyújtunk, megveszik. Itt kell az ügyfeleimnek az igényeit jól felmérni, és nagyon fontos, hogy le is kell szállítanom valamit. Ez a vállalkozói attitűd, ami minden egyes pozíciómban megvolt, és hajtott előre.

A folyamatos váltások ellenére végig cégen belül maradtál. Miért?
Úgy érzem, hogy mindig össze tudtam egyeztetni az egyéni ambícióimat a vállalati stratégiával. A céget mindig sajátomként kezeltem, beleadtam apait, anyait.

Amikor hazakerültem Debrecenbe, akkor pont egy olyan életszakaszban voltam, amikor arra volt szükségem, hogy valamit a szülővárosomban tevékenykedjek és aktív legyek. Aztán később, amikor megházasodtam, valamivel konszolidáltabb feladatkörre volt szükségem a korábbi sokat utazós életmód után, és erre is nyílt lehetőségem Budapesten. Most egy pezsgő nemzetközi csapatban dolgozom németül, angolul, persze a koronavírus miatt mindent otthonról; a 3 gyerekkel és a feleségemmel: olyanok vagyunk, mint egy inkubátorház.