Corona-Warn App DT-ITS közreműködésével

16,6 millió letöltésnél jár a Corona-Warn-App Németországban, az üzemeltetésben a DT-ITS kollégái is közreműködnek

Június 16. óta érhető el Corona-Warn-App, melyet a Deutsche Telekom és az SAP közösen, a német állam megbízására fejlesztett ki, kevesebb, mint 50 nap alatt. Az applikáció üzemeltetésében a Public Cloudon dolgozó kollégáink is részt vesznek.

A koronavírus elleni védekezés egyfajta csapatjáték. Csak akkor lehet érdemben eredményt elérni, ha mindenki részt vesz benne, hisz a maszkviselés is csak akkor hatékony, ha mindenki viseli. Ugyanez igaz az ilyen digitális megoldásokra is, mint a Corona-Warn-App: ha elég sokan letöltik, használják, akkor már lehet jelentős hatása azáltal, hogy anonim, digitális módon támogatja a kontaktkutatást” – mondta el, Laszlo Konya VP Growth Portfolio, a Corona-Warn-App üzemeltetésében közreműködő magyar divízió vezetője. „Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a cégünk ilyen gyorsan reagált erre a helyzetre, valamint arra, hogy ezt az alkalmazást Magyarországról üzemeltetjük, garantálva az elvárt  magas rendelkezésre állást és az adatok biztonságát. Vezető informatikai vállalatként kötelességünk a globális problémák megoldását digitálisan támogatni – ez az alkalmazás a társadalmi felelősségvállalásunkra is egy remek példa!

A német kormány április végén bízta meg a Deutsche Telekomot és az SAP-t, hogy közösen fejlesszenek ki egy olyan applikációt, mely azonosítani tudja a koronavírus fertőzöttekkel való érintkezést. Az alkalmazás értesíti a felhasználóját, amennyiben olyan személlyel érintkezett, akit a későbbiekben COVID-19-cel diagnosztizáltak, így a járvány terjedési lánca a lehető leggyorsabban megszakíthatóvá válik.

A DT és az SAP kollégái 19 workstreamben dolgozva kevesebb, mint 50 nap alatt fejlesztették ki a Corona-Warn Appot. Az applikáció június 16. óta érhető el, Németországban jelenleg több mint 16,6 millió letöltésnél jár, ami csaknem a teljes német lakosság 20%-át teszi ki. A nyílt forráskódú fejlesztésnek köszönhetően jelenleg bármely európai országban letölthető és használható az applikáció német, angol és török nyelven, de további verziók fejlesztése is folyamatban van.

Habár nem ez az első telefonos alkalmazás a világon, amely a járvány terjedését igyekszik lassítani, kétséget kizáróan egyedi és vezető az adatbiztonság tekintetében. A fejlesztés során végig szorosan együtt dolgoztak a kollégák a német Szövetségi Információbiztonsági Hivatallal (BSI – Das Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) is, aminek eredményeként rendkívül jó minősítést kapott az applikáció. A nyílt forráskódú fejlesztésnek köszönhetően pedig az alkalmazás megalkotása során végig, transzparens módon elérhetőek voltak a kódok az érdeklődők számára, akiktől többezer megjegyzés is érkezett.

Magyar közreműködéssel

A Growth Portfolio Hungary Public Cloud üzletágán három csoportból dolgoznak kollégáink az applikáció üzemeltetésén. Az Open Telekom Cloud (OTC) felhőplatform adja az infrastruktúrát, emellett Platform as a Service (PaaS) megoldást, valamint alkalmazásüzemeltetési szolgáltatást alakítottak ki Magyarországról. Ezeket a feladatokat mind külön csoportok látják el a Public Cloud Hungary üzletágban – ők csatlakoztak a német Public Cloud által vezetett System Operation and Hosting streamhez a projektben.

A kiemelkedően magas adatbiztonsági elvárásoknak megfelelendő, az alkalmazásüzemeltetés csoporton belül is három alcsoport létrehozására volt szükség, amelyek az alkalmazás külön-külön területeiért felelnek. Mindenki csak a saját területéhez rendelkezik hozzáféréssel, illetve az adatcsere sem megengedett közöttük. Ennek megfelelően, nem egy, hanem három kolléga teljesít 7×24 órás on-call szolgálatot ezen a területen. Továbbá, üzletmenet-folytonossági megfontolásból három különböző telephelyről dolgoznak a kollégáink.

A legnagyobb nehézséget az jelentette számunkra, hogy a rendkívül sok, komplex és elfoglalt stakeholdert megfelelően kezeljük, nagy időkényszer mellett. Az egyeztetések folyamatosan zajlottak a német állam minisztériumaival, a Robert Koch Instituttal, magával az SAP-val, a T-Systems-szel, valamint az Apple-lel és a Google-lel, hiszen az applikációnak az ő áruházaikba is be kellett kerülnie. Heti meetingek voltak a legfelsőbb szintű német állami tisztviselőkkel (úgy, mint az egészségégügyi miniszter, a belügyminiszter vagy a kancellária vezetője). Ebbe a rendkívül zsúfolt és kényes ökoszisztémába illeszkedett bele a magyar csapat, akik DevOps módszertant használva, rendkívül gyorsan tudtak alkalmazkodni az állandóan változó kihívásokhoz” – mondta el Arpad Jorzsits Árpád, a Public Cloud üzletágvezetője arra a kérdésünkre, mi jelentette a legnagyobb nehézséget a Public Cloud-os kollégáinknak az applikáció kifejlesztése során.

Hogyan működik az applikáció?

Az alkalmazás a Bluetooth-t használva – amennyiben engedélyezte a felhasználó -, folyamatosan fut a háttérben és elmenti a közelben tartózkodó más felhasználók titkosított azonosítóját. Ezt az azonosítót az alkalmazás korlátozott ideig, 14 napig (a hatósági karantén időintervallumáig) tárolja. Az applikáció rendszeres időközönként lekéri a szerverről azok ID-ját, akik önként jelezték az alkalmazásban, hogy megfertőződtek, majd ezeket összehasonlítja a telefonban tárolta azonosítókkal, így tudja értesíteni a felhasználót, ha olyan személlyel találkozott, aki a fertőzöttek listáján szerepel, valamint javaslatot tesz arra, hogy a felhasználó mit tegyen: pl. vegye fel a kapcsolatot az orvosával, vagy vonuljon önkéntes karanténba.
Emellett, ha a felhasználót tesztelik COVID-19-re és ő elindítja a tesztelési folyamatot az alkalmazásban, értesítést kaphat a teszt eredményéről. Amennyiben pozitív lesz a teszt, a felhasználó ezt önkéntesen jelezheti az alkalmazásban, amely értesítést küld a vele kapcsolatba került felhasználók számára.

Az alkalmazás letölthető az App Store-n és a Google Play Store-n keresztül is.