A PARA segít feltérképezni az utak infrastruktúráját

2022 02 17

A közutak felmérése és elemzése okostelefon segítségével? Dr. Katona Zoltán ötlete, a PARA (Predictive and Adaptive Road Analyzer) nevű app minderre képes lesz.

Ma már szinte minden háztartás rendelkezik legalább egy autóval, amit mindennap használnak. A gyors és hatékony közlekedés érdekében pedig applikáción keresztül tervezzük meg a leggyorsabb utat két pont között. De honnan tudjuk, hogy a leggyorsabb út a legbiztonságosabb is egyben; honnan kaphatunk információt az utak állapotáról? És hogyan adhatunk mi visszajelzést a fenntartónak arról, mely utakat lenne érdemes sürgősen felújítani? A DT-ITS Hungary Growth Portfolio divíziójában dolgozó Dr. Katona Zoltánnak van erre egy innovatív megoldása.

Útfelmérés technológián keresztül

Az utak állapotának a közlekedésben döntő szerepe van. A kátyús utak komoly károkat tehetnek a gépjárművekben, sőt baleseteket is okozhatnak. Mindemellett bizonyos szolgáltató szektoroknak pl. a mentőszolgálatnak vagy logisztikai vállalatoknak sem mindegy, milyen minőségű utakon tudják elszállítani a sürgős ellátást igénylő betegeket vagy éppen a törékeny árucikkeket. Az utak állapotának felmérése sokszor lassú és drága folyamat. A PARA azonban mindezt költséghatékonyan és gyorsan képes elvégezni a sofőrök okostelefonjainak az adataira támaszkodva.

Okoseszközeink ma már különféle szenzorokkal, gyorsulásmérővel és kiváló minőségű képek készítésére alkalmas kamerákkal rendelkeznek. A PARA ezekből a szenzoradatokból táplálkozik, amelyeket GPS koordinátákkal együtt a felhőbe küld, ahol gépi tanulással összehasonlítja és kiértékeli a zötykölődés által keltett vibráció mértékét, amelyekből következtethetünk az utak minőségére. Az eredmények alapján fel tudjuk rajzolni a hazai és ez európai úthálózatok hőtérképét, és valós idejű információkat kaphatunk arról, mely utakat érdemes elkerülnünk.

Az út díjakkal tűzdelve

Az innovatív ötletet a Deutsche Telekom is hamar felismerte. A PARA-projekt 2020 őszén indult, és a következő év tavaszán máris elnyerte a Deutsche Telekom Lean Innovation Díját. A további fejlesztések és a piacfelmérés céljából egy projektcsapat is létrejött, akik közel 4 hónapig tárgyaltak különböző állami szervekkel, biztosítókkal, futárcégekkel, a rendőr- és a mentőszolgálattal, illetve egy 250 fős kutatást is végeztek. Az eredmény egyértelmű: nagy szükség van egy ilyen alkalmazásra.

A PARA sikersztorija itt nem állt meg: 2021 nyarán a projekt bekerült az Európai Ügynökség Space App Camp mentorálási programjába, ahol a 21 jelentkező közül a PARA nyerte meg a Best Business Foresight kategóriát.

Ügyfélcentrikus modellben a jövő

A PARA mind az áltagfelhasználókat, mind az üzleti/állami szférát kiszolgálná különböző változataival, éppen ezért 2 verzióból áll:

  • A „Professional edition” a cégeket és az önkormányzatokat célozza meg, azokat a szerveket, akik az utak fenntartásával foglalkoznak. Ebben az esetben a telefonok a vibrációt mérő szenzoradatok mellett a kameraképeket is használnák, így adva pontos visszajelzést az utak és a KRESZ-táblák állapotáról.
  • A „Community edition” az áltagfelhasználóknak készül, a mindennapi közlekedést egészíti ki. Itt csak szenzoradatokat mérnének, és felugró üzenetekkel kapnánk tájékoztatást, ha például egy problémás útszakasz vagy egy nagyobb kátyú felé közeledünk. Arra is lehetőséget biztosítana, hogy a rendőrség, tűzoltóság és mentők a sofőröknek közérdekű információkat tudjanak átadni, illetve a sofőrök vissza tudjanak jelezni, ha bármilyen a közlekedésre veszélyes dolgot tapasztalnak.

A PARA a piaci szereplők visszajelzései alapján folyamatosan finomodik, hiszen maga a fejlesztés is agilis módszertan szerint zajlik. A projekt jelenleg a fejlesztési szakaszban van, nemzetközi mentorok segítik az előrelépést. A mögötte álló csapat elsőként az önkormányzati partnerekkel való együttműködésre koncentrál. Jelenleg is folynak az egyeztetések a hamburgi önkormányzattal a tesztelési fázissal kapcsolatban, ezalatt pedig a fejlesztői csapat tagjai a mesterséges intelligenciával kísérleteznek, KRESZ-táblákat és kátyúkat felismerő képfeldolgozást hoznak létre.

Projektben résztvevő DT-ITS HU kollégák: Dr. Katona Zoltán, Orbán Zsuzsa Ágnes, Mezei Péter, Réfi Richárd, Tóth Rajmond, Juhász Dávid, Dobos Krisztián, Troznai István, Hefinger Krisztián.